tiistai 8. joulukuuta 2015

Superhelppo & sokeriton pipariherkku

image

Vaikka osaan toheloida keittiössä ruoanlaiton parissa ihan antaumuksella, tiiättekö, mikä mun jakamissa resepteissä on silti hyvää? Se, että niiden yksinkertaisuuteen ja toimivuuteen voi oikeasti luottaa; jos mie sanon, että tämä ohje on helppo, sitä se myös on.

Oon tässä syksyn aikana kiinnostunut yhä enemmän terveellisestä ruoasta ja ehkä sellaisesta yksinkertaisuudesta, turhien lisäaineiden ja sokerin karsimisesta. Tämä yksinkertaisuus tuo toisaalta lisää monimutkaisuutta elämään; jos haluan syödä jotain makeaa, teen pienen herkun mieluummin itse kuin ostan valmiin suklaapatukan kaupasta. Näin terveysintoilun alkuhuumassa (kyllä, varmasti tulee vielä niitä majoneesipizza-kausiakin) näpertely on kuitenkin ihan hauskaa, varsinkin kun eri juttuja alkaa kokeilemaan enemmän ja huomaa, ettei moni oudolta kuulostava ruoka-aine olekaan niin outo. Mulle tällainen uusi tuttavuus on taatelit, joita en ollut aikaisemmin ostanut ja joita olin vaan ihmetellyt kaikkien raakaruokahifistelijöiden ohjeissa. Nyt kun taatelineitsyys on heitetty, haluaisin kokeilla tyyliin jokaista maailman taatelireseptiä - nuo on nimittäin mun mielestä ihan älyttömän hyviä! Tuntuu, kuin olisin elänyt jossain salaliiton ulkopuolella. Miksei kukaan ole aikaisemmin käskenyt mun ostaa noita? Paras karkin korvike ikinä!

Idea taateleiden ostamiseen lähti siitä, kun löysin yhtenä päivänä netistä erilaisia ohjeita raaka-piparkakkutaikinan valmistamiseen. Kaipailin jotain jouluista herkuteltavaa, joten päätin kokeilla tehdä itse taatelipiparitaikinaa. Mulla oli hiukan ennakkoluuloja reseptiä kohtaan, sillä epäilin, voiko oikean piparkakkutaikinan maun ihanuutta saavuttaa. Kun maistoin taikinaa ekan kerran, mun silmät kuitenkin laajeni ihastuksesta ja tein muistaakseni jonkun pienen voitontanssin keittiössä. Niin nannaa ja ällömakeaa!

image

Piparkakkutaikina tehosekoittimella

  • Tuoreita taateleita
  • Mantelirouhetta
  • Kurpitsansiemeniä tai auringonkukansiemeniä
  • Mausteita eli esimerkiksi piparkakkumaustetta, kanelia, kardemummaa ja suolaa

Aloita poistamalla kivet taateleista. Mun satsiin taisi tulla kymmenisen taatelia, mutta määrää voi itse arvioida sen mukaan, kuinka paljon palluroita haluaa tehdä. Laita tehosekoittimeen taatelit, mantelirouhetta (mulla meni puoli pussia), noin puoli desiä siemeniä ja mausteita. Taikinaan voi laittaa myös maapähkinävoita, jos haluaa pähkinäisyyttä mukaan. Sekoita massaksi, maista välillä ja lisää mausteita tarpeen mukaan. Mun taikina jäi rouheiseksi, mutta jos et tykkää sattumista, sekoittele huolellisesti. Piparkakkumausteen kanssa kannattaa olla varovainen, ettei taikinasta tule liian ärtsyä.

Huuhtele lopuksi kädet kylmällä vedellä ja pyörittele taikina palloiksi. Kylmä vesi auttaa saamaan palluroista sileäpintaisia. Sitten ei muuta kuin nautiskelemaan :)

image

3 kommenttia:

  1. oi nam näyttääpä hyvältä! tosi söpöjä palleroita <3

    VastaaPoista
  2. Näyttää tosi hyviltä ja helpoilta - testiin! :-)

    VastaaPoista
  3. Oi, ihana toi lasinen(?) pieni joulukuusi! Mistä se on ostettu? :)

    VastaaPoista

SITE DESIGN BY RYLEE BLAKE DESIGNS