tiistai 17. marraskuuta 2015

Inhorealistinen treenipäiväkirja

image

Yhteistyössä liikuntakeskus Hukka.

 Maanantai:   

Viikon ensimmäinen päivä. Eilisen päivän jooga tuntuu takareisissä, mutta muuten olo on virkeä eikä lihaksissa ole pahoja jumeja. Päätetään tyttöjen kanssa mennä illalla Grit Cardio -tunnille, jonka jälkeen oon sopinut käyväni pelaamassa sulkapalloa. Niille, jotka ei tiiä: Grit Cardio on 30 minuutin mittainen tappotreeni, joka kuuluu Les Mills -tuoteperheeseen. Oon käynyt Cardiossa ekan kerran tänä syksynä, mutta tunti on tullut parin kuukauden aikana tutuksi; treeni tehdään kehon painolla ja se sisältää esimerkiksi punnerruksia, hyppyjä, kyykkyjä, polvennostojuoksua ja muita nopeita liikkeitä. Niin kuin yleensäkin Les Mills -ryhmäliikuntatunneilla, yhtä ohjelmaa vedetään läpi noin kolmen kuukauden ajan, kunnes uusi ohjelma lanseerataan uusine biiseineen ja liikkeineen.

Maanantain Cardio on suunnilleen yhtä rankka kuin aina ennenkin. Onneksi Griteissä saa hiukan henkilökohtaisempaa tsemppiä kuin muilla tunneilla, sillä ohjaaja kiertää välillä treenaajien joukossa kannustamassa ja haastamassa tekemään kovemmin. Mulla välillä naurattaa ja hävettää jälkeenpäin, kuinka murhanhimoiselta oon varmaan näyttänyt katseiden kohdatessa ohjaajan kanssa rankimpien liikkeiden aikana :D Cardion viimeisessä biisissä mun polvi kopsahtaa lattiaan, kun yritän siirtyä punnerrusasentoon liian nopeasti ja jalka tuntuu vähän oudolta viimeisen treeniminuutin ajan (mikä tietenkin harmittaa hiukan, ei saa vedettyä täysillä loppuun saakka). Cardion jälkeen oon ihan poikki, mutta jään kuitenkin pelaamaan sulista tunniksi. Kotiin pyöräillessä on sellainen olo, että voisin syödä kolme norsua ja yhden hevosen.


 Tiistai:  

Tiistaina mie en oo mitenkään mahdottoman jumissa, mutta koska oon viimeksi pitänyt totaalilepopäivän viikko sitten, päätän ottaa rennosti ja käydä vain 45 minuutin pilatestunnilla. Yksi syy tuntivalinnalle on tietenkin Mestarin treenipassi, josta multa puuttuu leima pilateksen kohdalta. Niin kuin oon monta kertaa sanonutkin, tuo treenipassi on kyllä innostanut kokeilemaan tosi montaa erilaista lajia, joita ei olisi tullut testattua ilman MestariHukka-haastetta.

Saan lopulta treenikamuksi Even, jolta puuttui myös pilatesleima. Tunnin alussa lämmitellään kroppaa, tehdään erilaisia harjoituksia ja keskitytään mm. syvien vatsalihasten aktivoimiseen. Oon suoraan sanottuna ison osan tunnista aika pihalla, sillä kovaan treeniin tottuneena pienten, syvien lihasten harjoittaminen tuntuu sellaiselta epävarmalta; tuntuuko tämä tarpeeksi, teenkö oikein ja missä pitäisi tuntua? Yhdessä vaiheessa mie myös turhaudun, kun en saa tehtyä ihan yksinkertaista vatsalihasliikettä ja tuntuu, että oon ihan surkea. Tunnin jälkeen oon sitä mieltä, että tykkään joogasta ja kehonhuoltotunneista enemmän kuin pilateksesta, mutta mieli saattaisi kyllä muuttua, jos malttaisi käydä siellä säännöllisesti. Mulla on illalla vähän sellainen olo, niin kuin ei olisi mitään treeniä tehnytkään, mutta koitan ajatella, että kehonhuolto on aina hyväksi - vaikkei se tuntuisikaan oikein missään.

image

 Keskiviikko:  

Keskiviikkona pidän pakollisen välipäivän, sillä mun kalenteri on täynnä tälle päivälle: aamupäivällä luento, iltapäivällä haastattelu oululaiseen lehteen ja sen jälkeen oululaisten bloggaajien pikkujoulut. Syön vähän päin honkia, sillä missaan mun normaalin lämpimän iltaruoan ja korvaan sen pikkujouluissa herkuilla, hupsista perkele.

Hassua muuten, miten nykyään on niin päin, ettei malttaisi pitää välipäiviä (normaalistihan sitä keksii tekosyitä olla lähtemättä salille). Isoin syy tähän on ehdottomasti se, että niin moni meän tyttöporukasta on liittynyt Hukan jäseneksi; meillä on huippu treeniporukka, ja tekee pahaa lukea muiden yhteisiä jumppasuunnitelmia WhatsApp-ryhmäkeskustelusta, kun ei itse pääse mukaan :D Mutta hyvä vaan, eihän sillä oo väliä mikä motivoi liikkumaan, jos lopputuloksena on kuitenkin hikinen otsa, punaiset posket ja hymyilevät kasvot.


 Torstai:  

Olo on aamulla vähän pöhnäinen edellisillan herkutteluista, joten päätän käyttää täydet hiilarivarastot hyödyksi (lol) ja käydä pienellä aamulenkillä. Ilma on aluksi aika masentavan harmaa, mutta lopulta pikkuinen lumisade saa hymyn huulille ja mulle tulee hyvä fiilis niin kuin yleensäkin lenkillä; mie oikein fiilistelen sitä että jes, sain aikaiseksi lähdettyä ulos, ihan sama kuinka pitkään tai lujaa juoksen. Tiiättekö sen tunteen, kun itsellä on laiskapepukausi ja reipas lenkkeilijä juoksee kadulla vastaan huokuen hyvää oloa? Koitan muistaa tuon tunteen omien lenkkieni aikana ja olla ylpeä siitä, että sain lähdettyä ulos. Kaikki motivaattorit käyttöön, hah.

Juoksufiilis olisi varmasti vielä parempi, jos olisin päivittänyt lenkkisoittolistan ennen lenkkiä, mutta ei se mitään! Tykkään treenatessa kuunnella yleensä jytyjumputusta, jossa on sellainen... ei liian iloinen tunnelma? Oon myös lopettanut nappikuulokkeiden käyttämisen liikkuessa, sillä kunnon bassoluurit on vaan _niin_paljon paremmat. Juoksukamppeina mulla on tällä hetkellä Socin juoksuhousut, vanha H&M:n alesta ostettu välikausitakki ja Asics-merkkiset juoksukengät, joissa on hyvä vaimennus pitkiä lenkkejä ajatellen. Teen joskus oman postauksen treeni- ja juoksukengistä, niistä lisää sitten!

Mie en ole syksyn aikana käynyt juoksemassa kovin montaa kertaa, joten puolen tunnin lenkki vie yllättävän tehokkaasti voimat. Mulla meni myös yllättäen paikat jumiin? Seuraavana päivänä tuntui nimittäin erityisesti sisäreisissä.

image

 Perjantai: 

Homman nimi on et tää on pääpäivä!! Laulan tuota Pää-äijien biisiä aina aamuisin, jos meillä on sulkapallovuoro varattuna illalle...

Eli sulispäivä siis! Ollaan suunniteltu minikokoista turnausta meän tyttöjen kesken kauemman aikaa, ja perjantaina päästään vihdoin pelaamaan isolla porukalla. Meille on varattuna useampi kenttä, sillä pelaajia tulee loppujen lopuksi seitsemän. On hauskaa ja aika menee kuin siivillä, oon niin rakastunut sulikseen, ettei malttaisi tehdä mitään muuta. Lajin helppous viehättää; tenniksessä pitää keskittyä niin paljon enemmän lyömiseen ja liikkumiseen, että saa pelit aikaiseksi. Sulkapallo tuntuu erityisen kivalta siksi, ettei tarvinnut aloittaa ihan nollasta, vaan tennistausta auttaa paljon.

Pelien jälkeen leimariippuvaiset jää vielä SH'Bamiin veivaamaan, ja mun sydäntä lämmittää erityisesti parit vanhat biisit, jotka ohjaaja on ottanut tunnille mukaan. Nostalgia ja unohdettujen biisien fiilisteleminen on parasta, myös treenatessa.


 Lauantai: 

Oon aina onnellinen, jos mulle ei oo osunut työvuoroa lauantaille, sillä lauantai on ehkä mun viikon lempitreenipäivä. Syy tähän on minun rakkaan Maijan vetämä aamun BodyAttack-tunti, jonka jälkeen meillä on tapana käydä porukalla salaattilounaalla opiskelijaravintolassa. Attack alkaa vasta kymmentä vaille yksitoista, mikä on just soppeli aika. Ehtii herätä, syödä rauhassa aamupalaa ja virkistyä ennen kuin lähtee pyöräilemään salille.

Tänä lauantaina meitä on Attackissa kolme, ja fiilis on sata kertaa parempi, kuin yksin jumpatessa. Esimerkiksi lihaskunto-osiossa kavereille peilin kautta virnuilu auttaa jaksamaan ne viimeisetkin askelkyykyt, haha. Punnerrusten aikana koitan miettiä, onko niissä tapahtunut mitään kehitystä. Oon käynyt nyt syksyllä nykyisen ohjelman aikana Attackissa seitsemän kertaa (eli suunnilleen kerran viikossa) ja tähän asti ohjelmaa on jaksanut treenata mielellään. Mun lemppari on ehdottomasti viimeinen sykehuippu, jossa tulee kerähyppyjä ja polvennostojuoksua, ah sitä tuskan määrää.

Attackin jälkeen Vanillan salaattibaarin alle kolmen euron lohisalaatti maistuu niin hullun hyvältä.

image

 Sunnuntai: 

Sunnuntaina mun työvuoro loppuu viideltä, ja ollaan varattu tyttöjen kanssa sulkapallovuoro puoli kuudelta. Väsyttää vähän töiden jälkeen, pimeys ja räntäsade painaa päälle kotiin polkiessa, mutta saan kuin saankin käytyä kotona hakemassa treenikamppeet ja pyöräiltyä Hukkaan. Kropassa on jotenkin inhottava olo; tuntuu että maha on epätavallisen pömpöllään, vaikkei ole syönyt sitä erityisen täyteen.

Pelataan tällä kertaa sulkapalloa nelinpelinä kaksinpelien sijaan. Pakko myöntää, että ilman tyttöjä en olisi ikinä jaksanut lähteä salille, joten tässä taas nähdään, kuinka tärkeitä ne treenikaverit joskus on. On taas hauskaa, mutta mulla alkaa hiukan stressata kerta kerralta enemmän kipeytyvä olkapää, joka on sulkapallon aloittamisen jälkeen alkanut tuntua oudolta. Mun oikea olkapää on ollut monta vuotta sellainen, että sitä ahdistaa ja mun on pakko naksauttaa se pyöräyttämällä käsi suorana etukautta ympäri. Lisäksi monet salitreeniliikkeet tuntuu olkapäässä jotenkin vistolta painojen kanssa, joten tajuan sunnuntaina, että nyt pitää pitää pientä breikkiä suliksesta ja katsoa, mitä olkapää sanoo viikon pelaamattomuuden jälkeen. Ihan mälsää, mutta pakko koittaa olla järkevä.


Sellainen oli mun viime viikon liikuntapäiväkirja tällaisessa todenmukaisessa muodossa! Toivottavasti tykkäsitte postauksesta ja jos kaipaatte lisää näitä tulevaisuudessa, laittakaa ihmeessä kommenttia :)

image

20 kommenttia:

  1. Ehottomasti lisää tämmösiä, tosi kiva! :) Ei vitsi noita ryhmäliikunnan biisejä on kyllä hullu ikävä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oi huippua kuulla, tätä oli kiva tehä! Kiitos kommentista <3

      Poista
  2. tää oli aivan ihana!! tai siis tulee olo että treenaaminen on sulle mieluista ja on kiva nähä miten muut treenaa :) mullaki sujuu treenirintamalla aika hyvin ja on niin jumppakausi haha. toivottavasti sun olkapää leppyy sulistauon aikana <3

    ps. jos pystyn ni tuun joku lauantai sinne attackiin koska meillä ei oo sitä enää!! :< ja haluun kans pelaamaan sulkapalloo! hahha

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuu! Ootko käyttäny sun vierailupäivän? Vai mikä tutustumispäivä onkaan :D Saa ilmaiseksi käydä katteleen ja jumppaan :)

      Poista
  3. Millaset kuulokkeet siulla on?:) osaatko suositella jotain, vaikka niitä mitkä just ihelläs on?:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulla on poikaystävän vanhat käytössä, vissiinkin tällaiset: http://en-de.sennheiser.com/images/1505/all/square/3047/square_louped_hd_449_01_sq_sennheiser.png

      Sopii hyvin mun isolle päälle :D Mutta jollekin muulle nuo vois tuntua löysältä + nuo ei pysy päässä jos vaikka menee makaamaan salilla johonkin laitteeseen. Mutta esimerkiksi juoksuun ihan täydelliset, peittää silleen korvat niin ettei kuule muuta kuin bassot >:) Mietin sellaisten tiukempien kuulokkeiden hankintaa mutta mietin esimerkiksi näissä http://www.stadium.fi/vaatteet/asusteet/215568104/wesc.piston-street-hp.pink että jääkö tuo kuulokeosa liian pieneksi ja silleen korvan päälle?

      Poista
  4. Tää oli tosi kiva, näistä saa inspiraatioo omiinki treeneihin :)

    VastaaPoista
  5. Tää oli tosi kiva, näistä saa inspiraatioo omiinki treeneihin :)

    VastaaPoista
  6. Tää oli tosi mielenkiintonen postaus! Käyn tällä hetkellä ite Easy Fitissä, joka on ihan kiva perus sali, mut tän postauksen takia tuli halu päästä Hukkaan. Oon siellä joitan kertoja käynyt ja onhan se ihan mieletön sali, mistä löytyy kyllä kaikkea! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oi tuuppa kuule sinne! Mennään yhessä jumpalle :) Käsken Roosanki suostutella sua haha!

      Poista
  7. Tosi kiva postaus! En kyllä nää mitä "inho"realismia tässä on, tosi positiiviselta ja kadehdittavaltahan toi sun treenipäiväkirja näyttää :D
    Pitäis varmaan itsekin alkaa pitää jotain treenipäivistä johon kirjais vähän muutakin kun ne ite treenit, eli just noita tuntoja ennen ja jälkeen treenin. Pysyis motivaatio varmaan vähän parempana :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No joo ei näissä hirveästi inhoa oo onneksi! Mutta koitin kuitenkin kertoa myös niistä kivuista ja turhautumisista ja väsymyksistä, sillä karsastan vähän sellaisia postauksia, joissa kaikki on niin supermukavaa ja aina jaksaa salille ja tänään kävin vetämässä kolme hauistreeniä eikä tunnu missään :D

      Kannattaa ehdottomasti! Mie ite kirjaan sekä kalenteriin, HeiaHeiaan että blogiin, haha. Voisin tehdä tästäkin joskus postauksen, ite nimittäin tykkään ja koen motivoivana juttuna treenien ylöskirjaamisen :) Kiitos kommentista <3

      Poista
  8. Hei oli pakko tulla kehumaan, ko ylleensä hyppään kaikki nämä treenipäiväkirjat suosiolla yli kun ei suoraan sanottuna kiinnosta miten muut treenaa (:D), mutta tämä oli kiva!! Tai siis ko en saa mittään ite irti niistä missä vain luetellaan että mitä on tehny minäki päivänä, vaan tämmönen vähän syvempi avaus oli paljon toimivampi. Sai jotaki semmosta hyvvää fiilistä ja vähän motivaatiotaki! Elikkä tämmöstä lissää :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Erityisesti tuon alun takia oon otettu, kiitos!! Kiva kuulla että tällasia jaksaa lukea just vaikka onki paljon pidempi kuin ne tavalliset luettelot. Kiitos tosi paljon kommentista, ehdottomasti teen uudestaan :)

      Poista
  9. Tykkäsin postauksesta! Näitä on kiva lukea :) Ja vitsi että oot ahkera liikkuja! Mä kävin reilun tunnin reippaalla kävelylenkillä tuolla vesisateessa ja oon ihan naatti :DD Mutta kai se innostus sieltä taas joskus löytyy!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyi ei oo kyllä mikään kävelylenkkikeli :S Mie en oo muuten ikinä osannut käydä kävelyllä, en oo varmaan ikinä kävelly tuntia :D Yhtäkkiä tajusin.. Pitäis kokeilla joskus, vähän hyvää musiikkia (ja mielellään jokin muu ilma kuin tuo vesisade :D) Kiitos kommentista taas <3

      Poista
    2. Joo mä yritin tänään uudestaan, ei satanut kun lähdin...... Kun pääsin kotiin olin ku uitettu koira :D Onneks oli sauna lämpiimässä! Ja joo, musiikkia pitää ehdottomasti olla jos yksin lähtee :) Mulle tollaset kävelylenkit on lähinnä terapiaa (ja vaihtoehto sillon kun ei huvita juosta ;D). Kannattaa kokeilla!

      Poista
  10. Mä en ite tykänny ekalla kerralla pilateksesta, koska musta tuntu just siltä, että en saa sitä tuntumaan missään ja teen kaiken väärin. Muutaman kerran jälkeen siitä on kuitenkin tullu yks mun lemppareista ja oon saanu lihaksiakin kipeeks. Vaatii jonkun verran harjottelua, että oppii aktivoimaan ne syvät lihakset.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Varmasti! Pitää siis varmaan käydä uudestaan :)

      Poista

SITE DESIGN BY RYLEE BLAKE DESIGNS