perjantai 10. huhtikuuta 2015

Puolimaraton-suunnitelmia

image

Yhteistyössä Tritanium.


Meinaa tulla vähän haikea olo tätä postatessa, sillä nämä on suunnilleen viimeisiä julkaisemattomia kuvia Thaimaasta. Ja tällä hetkellähän tuolla ulkona sataa lunta, että varautukaa vähän ankeampiin postauksiin sitten tästä lähtien... No ei vaiskaan, kyllä multa jotain iloistakin matskua löytyy tuleville päiville!

Näiden kuvien aikaan oltiin Jussin kanssa muistaakseni viimeistä päivää Chonburissa ennen lähtöä Suomeen. Mulla oli vähän uutta sporttivermettä päällä: t-paita löytyi katumarkkinoilta neljällä eurolla, shortsit kolmella eurolla ja aurinkolaskitkin taisi olla sen kolme euroa. Eihän nuo pöksytkään mitään teknistä materiaalia ole, mutta olipahan halvat ja söpön väriset! Kuvissa näkyy myös mun Tritaniumilta blogiyhteistyönä saadut kompressiosäärystimet, joita pääsin testaamaan vähän kuumemmissa olosuhteissa loman aikana. Hyvin niillä kyllä pystyi juoksemaan, vaikka hellettä oli tosiaan se kolmekymmentä astetta! Suomessahan noiden hyviin puoliin kuuluu tuen lisäksi lämmittävä vaikutus, jos säärystimet vetää jalkaan lenkille, joten vähän ehkä mietin etukäteen, onko nuo epämiellyttävät juostessa. Hyvin meni, jos ei ota huomioon hassujen rusketusrajojen vaaraa :)

image

Kun palattiin Suomeen, päätin aloittaa säännöllisen juoksemisen taas talven taukoilun jälkeen. Suurin motivaatiopiikki tuli siitä, että lupauduin hölkkäkaveriksi toukokuun Terwa-maratoniin, johon  itse asiassa ilmoittauduttiinkin jo viikko sitten. Eli puolikas olisi taas tavoitteena tällekin vuodelle! Viime vuonnahan mulla kosahti koko homma allergian takia, kun kurkku meni parin kilsan jälkeen ihan tukkoon ja lopetin tyyliin toisella juomapisteellä itkien, kun en pystynyt hengittämään kunnolla edes kävellessä. Olin oikeastaan miettinyt, etten ehkä halua enää juosta alkukesän maratoneissa siitepölyn takia (syksyllä ei tarvitsisi stressata tuosta ollenkaan), mutta pitihän sitä lupautua, kun yksi parhaista ystävistä ehdottaa tällaista. Pitää tällä kertaa hommata kunnon lääkkeet ja toivoa, ettei tänä vuonna olisi yhtä pahat allergiat.

Onkohan siellä ruudun toisella puolella sellaisia, jotka aikoo juosta puolikkaan tai kokonaisen maratonin ensi kesänä? Mie mietin, että tänä vuonna en varmaan ota juomapullovyötä ollenkaan, sillä loppujen lopuksi juomapisteitä on aika paljon reitin varrella ja se vyö jotenkin painaa vatsalihaksia inhottavasti. Kompressiosäärystimet on aika must, koska käytän niitä melkein aina juostessa. Loput kamat voikin shoppailla sitten töissä, oii. Oon jo ensimmäisen työpäivän jälkeen ollut hullun onnellinen uusista kuvioista, niistä lisää kuulumispostauksessa.

image

Tällä hetkellä oon treenannut puolimaratonia varten juoksemalla lenkkejä, joiden pituus on vaihdellut 30 minuutista yhteen ja puoleen tuntiin. Seuraavan viikon aikana aattelin kokeilla pitkästä aikaa vielä pidempää lenkkiä - pitää vaan tehdä vähän uutta soittolistaa sitä urakkaa varten. Oon miettinyt, pitäisikö alkaa pitämään noita Tritaniumin säärystimiä vähän useammin treenin ulkopuolella, palautusmismielessä, varsinkin kun mulla kerran ne matalapaineisetkin on! Yli tunnin lenkit ottaa kuitenkin jo jonkin verran pohkeisiin. Eikä muuten tekisi pahaa uusia juoksukenkiäkään sellaisiin, joissa olisi vähän parempi vaimennus.

Mutta sellaista tällä kertaa! Seuraavaksi niitä kuulumisia :)


www.tritaniumstore.fi

18 kommenttia:

  1. Oii hyvä Sita! :) Mulla oli tarkotus juosta puolimaratoni kans tänä kesänä mutta varvas vihotteli niin kauan enkä pystyny juoksemaan talvella ollenkaa. Nyt oon käyny muutamia kertoja juoksemassa pitempiä lenkkejä, mutta tuntuu kyllä etten ehi reenata tarpeeksi tuohon maratoniin mennessä :( Pitää koittaa sitte ens kesänä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo tuo on niin ärsyttävää! Mikset juoksis loppukesästä jossain muualla kuin Oulussa? Vai tuleeko sulla juostua kesällä? Ja jep, kyllä niitä tilaisuuksia tulee :)

      Poista
  2. Oijoi, tsemiä täksi kerraksi, tiiän että juokset sen kyllä ihan hyvin! Mulla oli eka puolikas maaliskuussa, ja olin tietämättäni juossu kengissä jotka ei ollu juoksukengät alkuunkaan, ja huonojen polvien kanssa siinä viidentoista kilsan kohalla meni kyllä jalat kokonaan alta. Mutta oli niin ihana kaveri messissä että se puski mut läpi ja vaikka aika ei ollutkaan mikään maailman nopein (ja se ehkä edelleen vielä vähän ärsyttää), juoksin kunnialla loppuun! Vaikka itketti ihan hirveästi, haha. Samaisen kaverin kanssa ollaan osallistumassa Tough Mudderiin kesäkuussa (näitä mutaestejuoksutapahtumia, mutta puolimaratonin mittanen ja aika jäätävät esteet), ja sitä ennen ois pari pienempää vitosen kisaa ja sitten kymppi ja puolikas taas syyskuussa ja lokakuussa. Iiks! Mutta paljon tsemiä treenailuun, ite oon vähän rakastunu pitkiin lenkkeihin - muista ottaa joku energiageeli messiin jos on tarkotuksena olla pidempään ku puoltoista tai kaks tuntia, muuten laskee energiavarat liian matalalle. Ite juoksin oman juomapullon kanssa (huono valinta koska oli sen verta iso ja leveä pullo että alko sattua käsivarteen sen puristaminen!) koska tykkään pitää sokerittomia elektrolyyttejä messissä, ja oon varmaan puoliksi hevonen ku juon niin paljon vettä, mutta enskerralla tahdon kyllä kokeilla vyön kanssa. Mutta joo siis paljon tsemppiä, hyvin se menee :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos ihana <3 Ei hele, miten sie ollut tajunnut niistä kengistä! Mahtavaa että pääsit kuitenkin läpi :) Energiageeli vois olla testaamisen arvoinen kyllä. Vyö on mulla jotenki tuntunut hankalalta, mutta ehkä siihenkin tottuis tosiaan kun käyttäis vaan. Kiitos paljon kommentista <3 :)

      Poista
  3. Ompa ihanan pirtee reeniasu! :) ja wau, hulluna tsemppiä maratoonille reenaukseen!

    VastaaPoista
  4. Mä juoksin viime toukokuussa ensimmäisen puolikkaan ja nyt taas toukokuussa uudestaan! Vähän meinaa jänskättää ku ei oo ihan hirveesti tullu treenattua :D viime vuonna onneks suunnilleen samalla treenillä sai juostua sen vähän reilussa kahessa tunnissa et toivotaan et tänäki vuonna menis jotenkuten :) tsemppiä lenkkeilyyn!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eiköhän se mene! Mieki pidän sulle peukkuja :) Ja kiitos kommentista <3

      Poista
  5. mun unelmana olis joksus päästä juoksemaan puolikas! Tämän vuoden puolikkaisiin en kuitenkaan viitsi osallistua huonon kuntotason vuoksi, kävelisin varmaan suurimman osan matkasta hah :D Typerät penikatkin kiusaa sitkeästi.
    Olisko sulla jotain vinkkejä miten aloittelija voisi alkaa treenaamaan pikkuhiljaa tollaisiin isompiin lenkkitapahtumiin?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Äh penikat on kyllä hankalat, niitä on niin hankala hoitaa itte! Mie en kyllä osaa sanoa muuta kuin että pikkuhiljaa pidentää lenkkejä ja välillä ihan vaan kokeilla sitä pitkää lenkkiä, vaikka etukäteen tuntuis että ei jaksa. Monesti tulee itellekki yllätyksenä miten sitä energiaa aina riittääkin. Mulle on myös tärkeää että juoksuun liittymättömät asiat on kunnossa, just ettei ponnari löysty tai akku lopu kesken musiikin kuuntelemisen :D Silloin jaksaa juosta kauemmin ja pysyy se hyvä fiilis. En oo ite mikään juoksumestari niin mitään sen kummempia vinkkejä en uskalla sanoa, haha :)

      Poista
  6. Ootko Oulun uudessa Stadiumissa töissä? :O

    VastaaPoista
  7. hih söpö oli tosiaan kiva vähäsen ees nähä! <3 tuun joskus shoppailee treenivaatteita ku on varaa :D ihana ku on jo niin keväistä ja lumet alkaa olla sulanu pois ja tuoksuu kevät ja aurinko paistaa ja kesä tullee!! ja siitepöly :< ha nojo superia sunnuntaita :)

    VastaaPoista
  8. Mä oon juossut kolme puolikasta, oulussa ja sit helsingis. Tykkään kyl siitä kun saa laittaa itsensä koetukselle:) Nyt ens kuus oon menos Helsinkiin taas puolikkaalle cityrunille ja sit tarkotus ois juosta loppukesästä kokonainen maraton jossain päin suomea. Tsemppiä Situli harjoitteluun!
    -Kameranostaja ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oi kokonainen! Se on kyllä jo yli-inhimillinen suoritus vaikka vetäis kuinka hiljaa :D Kiitos paljon :)

      Poista
  9. Onnea Sita,toivottavasti tänä vuonna menee paremmin kuin viime vuonna! Muista venyttelyt ennen ja jälkeen juoksun (treenin jos harrastat salia)! Olen itsekin menossa juoksee puolikkaan,siellä varmaan törmätään! :* <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon ja samoin, toivottavasti tuut moikkaan :) <3

      Poista

SITE DESIGN BY RYLEE BLAKE DESIGNS