sunnuntai 21. lokakuuta 2012

Kolmen viikon liikuntapäiväkirjat

Photobucket



Viikko 40:                                               Viikko 41:                                             Viikko 42: 
Maanantai: Zumba 45 min, BodyCombat 60 min             Maanantai: Zumba 45 min, BodyCombat 60 min            Maanantai: Juoksu 30 min
Tiistai:  BodyStep 60 minSh'Bam 45 min                      Tiistai:  -                                                                   Tiistai: -
Keskiviikko: BodyPump 60 min                                     Keskiviikko: BodyPump 60 min                                     Keskiviikko: Sh'Bam 45 min
Torstai:  -                                                                   Torstai: BodyBalance 60 min                                        Torstai:  -
Perjantai: BodyPump 60 min                                        Perjantai: -                                                                Perjantai: -
Lauantai: BodyStep 60 min                                           Lauantai:  -                                                                 Lauantai: -
Sunnuntai: -                                                                 Sunnuntai: Tanssi 60 min                                              Sunnuntai: Crosstrainer 30 min, BodyBalance 60 min
                                                                                 


Siinäpä ne nyt sitten möllöttää! En varsinkaan tällä viikolla oo treenannut kovinkaan paljoa, ja muutenkin vähän lattea jumppakausi johtuu mun ihan ihmeelliseksi menneestä juhlimisesta. Tuntuu, ettei malta viikonloppuisin olla kotona ollenkaan! Vähän huono juttu treenien kannalta, mutta en jaksa stressata; joskus vaan haluttaa tanssia baarissa eikä Zumbassa. Nyt oon päättänyt heittää ne viinit ja siiderit vähäksi aikaa pois, ja keskittyä taas vähän terveellisempään elämiseen - saa kenkää tämä turvotus.

Yksi juttu, josta haluan avautua näin treenaukseen liittyen, on mun polvi ja lonkat. Ne on vaivanneet mua jo monta vuotta, muttei koskaan niin pahasti, että olisin jaksanut raahautua lääkäriin. Nykyään polvi ja lonkat menee erityisesti kipeäksi juoksemisesta, enkä oikein ymmärrä, miksei tämä talipää vaan voi pysyä poissa niiltä lenkkipoluilta. Jotenkin alan aina miettiä, että "No ei ne nyt tällä kertaa varmaan kipeydy..." - mutta kyllä, kyllä ne vaan joka kerta kipeytyy. En tiiä, vaikuttaisko kenkien vaihto tähän asiaan (mun jumppakengät on neljä vuotta vanhat eivätkä ehkä parasta mahdollista laatua), mutta näin aluksi oon päättänyt yhden jutun. Mun on pakko korvata lenkkeily tästä lähtien cross trainerilla treenaamisella. Harrastin sitä ennen aika paljonkin, esimerkiksi korvasin sillä juoksulenkkejä ja ennen Balancea tai Pumppia vedin usein puolen tunnin treenin, mutta nykyään se on jotenkin jäänyt. Tänään kuitenkin koin taas valaistumisen asian suhteen; cross trainer on aika pirun hyvä laite! Ensinnäkin, se ei selvästikään rasita mun polvia ja lonkkaa niin kuin juokseminen. Toiseksi, tärinä ja sitä kautta ärsyttävä tissien pomppiminen on poissa! Ei tarvitse nähdä treenatessa välähdysmäisiä kauhukuvia tulevaisuuden riippurinnoista (joita ainakin mulle tulee, varsinkin kun oon ite rintaliivimyyjänä korostanut aina asiakkaille kuinka tärkeää on pitää tarpeeksi tukevia urheiluliivejä...) ja kuulokkeetkin pysyy paremmin korvissa, kun kuulokenauha ei pompi koko ajan. Cross trainerilla ylävartalo saa enemmän treeniä, mikä kompensoi musta sitä, ettei cross trainerilla voi vetää samalla tavalla hirveitä spurtteja niin kuin usein lenkillä tulee tehtyä. Eli tästä lähtien lenkin sijaan salille! Ei sillä, että tuo pakkasilma ja liukkaat kävelytiet muutenkaan houkuttelisi hölkyttelemään...

Kysymyspostauksessa te muuten kyselitte paljon treenimotivaation perään. Mietin, pitäiskö mun tehdä joku kunnon motivaatiopostaus teille? Ja samalla kyllä itellenikin... Muutenkin liikunta-aiheisia postaustoiveita otetaan mielellään vastaan :)

40 kommenttia:

  1. oi oot niin reipas :) tekis terää semmonen motivaatiopostaus! oot supermimmi ♥

    VastaaPoista
  2. Sitä ollaan oltu ahkerana, varsinki jos baarissa tanssiminen lasketaan jonkinsortin liikunnaksi! :) Hienoaa. Onneksi mäki oon päässy jo liikunnan makuun ton kipsiajan jälkeen. Liityin uuelle salillekki, kaikki on niin uutta ja kivaa jee.
    Motivaatiopostaus ois kiva, jos ei tälle hetkelle nii voihan sitä aina selata ja lukea tarpeen tullen.
    Ois hauska jos esittelisit sun treenikamat.
    Terveisin vannoutunut NIKE-fani =)=)=)=)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haha _jos_ lasketaan :D Toivottavasti menee hyvin kipsin jälkeinen kuntoutus! Ja joo voisin esitellä, mulla vaan ei oo mitään kovin ihmeellistä treenikamaa etten tiiä kuinka mielenkiintoinen siitä tulis.. Kyllä mie nyt aika vasta ostin Ginastaki uusia toppeja ja shortsit mutten tiiä miten kuvaisin ne :D Vähän liian kylmä ulkonaki lähteä sinne kuvaamaan - saati saada joku kuvaajaksi.. No pitää kattoa :)

      Poista
    2. Mennee menneee, mitä nyt välillä nilkka paisuu haha. Sentään on jalat tallella :-) Jooo ja jos innostut kuvaamaan nii kiva!

      Poista
  3. motivaatipostausta ehdottomasti! ite lopetin kesän ajaksi salilla käymisen ja tuo tauko on nyt vähän venyny osittain motivaation ja osittain rahan vuoksi. Tee ihmeessä se motivaatipostaus, jotenkin lisäksi tuntuu että oot niin hyvä kirjottamaan kaikkia mieleenpainuvia asioita:-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihana, kiitos ja joo vois kyllä! Sellanen jota voi aina kattoa kun laiskottaa viikonlopun jälkeen :)

      Poista
  4. Täällä ilmoittautuu yksi penikka-potilas. Ihan tosi tyhmää kun tää kipu pitää yölläkin hereillä. Urheiluvammat sucks. Nyt sit päätin että jätän juoksun pois kunnes kipu on kokonaan poissa ja korvaan sen crosstrainerilla, ihanaa kun ei tartte jättää kuitenkaan kokonaan tuommoista aerobista treeniä pois :) Ootko käynyt ikinä jalkaterapeutilla tai vastaavalla? Mulla polvien kipu todettiin johtuvan jalkaterien ja nilkkojen virheasennoista ja sain käyttööni erikoispohjalliset (oon tosin huono käyttää niitä joten tehosta en osaa sit sanoa :D).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Raasu :( No oon käyny fysiolla kerran, mutta se vähän käski suuntaamaan lääkäriä kohti enkä sitte saanu aikaiseksi - perus mie! Mulla vissiin on niin eri mittaiset jalat että lonkka rasittuu sen takia, ja itse asiassa tuo lonkka on naksunu ja vihlonu jo kuuden vuoden ajan, heh heh.. Pitäis kyllä hoitaa tuo.

      Mutta jep, tästä lähtien käydään vaan crossaileen :)

      Poista
  5. Lisäks crosstrainerin hyväks puoleks vois sanoo sen, että kun itellä ainakin sali on melkein kodin vieressä, voi mennä heittään sinne lenkin helpommin sillonkin, ku tympäsee lähtee esim. sateeseen juoksemaan (vaikka seki on kyllä yllättävän mukavaa!) :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No hitto mulla on kyllä tuossa asiassa toisin päin.. Kuntosali on nimittäin 3km päässä niin lenkille pääsis paljon helpommin ku muuten pitää mennä pyörällä tai bussilla :D Sulla on sattunu hyvä lokaatio ;)

      Poista
  6. Olisi mahtavaa, jos kirjoittaisit postauksen liikuntalajeista, jotka eivät vaadi salilla käymistä, lähinnä vaihtoehtoinen!
    Ja olisi kiva kuulla myös vinkkejä AAMULIIKUNTAAN, jos sinulla kokemusta on asiasta! Joskus yrittelin joogaa aamuisin, mutta äkkiä vei lämmin peitonalunen voiton ja sekin jäi.. :)
    Niin ja se motivaatiopostaus on kovin tervetullut!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. veitpäs sanat ja ehdotukset suustani ^^ :D

      Poista
    2. Apua ai siis jotain mikä ei liity mihinkään saliin tai ryhmäliikuntaan? Sellaisesta en kyllä osaa tehä postausta, en oo ikinä ite harrastanu silleen omatoimista jumppaa :D

      Mutta joo mie teen sen motivaatiopostauksen ja katotaan jos keksisin jotain kivaa aamuliikunnankin suhteen :)

      Poista
  7. Hellou! Pakko kommentoida tuota juoksuasiaa. Jos juoksee tai kävelee aktiivisesti, niin kengät pitäis vaihtaa kerran vuodessa, koska ne kuluu siten tietyistä kohdista riippuen sun askelluksesta. Juoksu asfaltilla on pahinta myrkkyä nivelille eli mettään tai muulle pehmeämmälle lenkkeilemään :) Ja tietty jonku ois hyvä tarkistaa juoksuasento, sekin voi kuormittaa polvia, lonkkaa ja selkää.

    Just tuo crosstrainer ja esim. uinti tai pyöräily on nivelystävällisimpiä lajeja, kuten sie oot huomannukki ja varmasti saa tehoja irti! Mie oon myöntäny ittelle, etten juoksusta ees tykkää, joten en pakota itteä sinne lenkkipolulle vaan harrastaan ja pietän kunnosta huolta just niillä lajeilla joista en voi saada tarpeeksi! Tanssi niiden joukossa :)Mutta tsemppiä liikkumiseen, ei ressailla liikoja! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi ei, kerran vuodessa..

      Joo mie uskon että mun lonkkavaivat ei alunperin liity juoksuun, koska ne on alkanu jo 14-vuotiaana. Mutta polven vihlominen voi hyvinkin olla huonojen kenkien syytä! Ja sitä kautta lonkkakivut lisääntyy.

      Kiitti neuvoista ja tsempeistä, oot kultainen :)

      Poista
  8. voi kyllä kiitos! just semmone motivaatiopostaus ois huippu, millä saa kiskottuu ittensä lenkille tai salille ku vähiten kiinnostais :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hihi kiva kuulla että kiinnostaa :)

      Poista
  9. blogin aloitus on kiinnostanut jo pitempään ja pää on täynnä postausideoita. MUTTA, yksityisyyden menetys pelottaa. bloggaajan avoimuus ja aitous tekee blogeista hyviä, mutta kuinka itse kestää sen, että kadulla tunnistetaan ja kaikkea arvostellaan? miten sä jaksat sitä? onko blogin aloitus kaduttanut koskaan?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuohan se on vähän ristiriitaista niin kuin sanoit; toisaalta ihmiset tykkää kun kertoo paljon, mutta toisaalta tulee itellä vähän suojaton olo. Valitse siinä sitten että kummin tekee :D

      Mutta siis, mulla henkilökohtaisesti ei itse asiassa oo _koskaan_ kaduttanut blogin aloitus. Oon loppujen lopuksi saanu osakseni tosi vähän arvostelua tai muutakaan paskaa niskaan - ja oon siitä sekä hämilläni että äärettömän kiitollinen :) Enkä oikeastaan kerro täällä sellaisista asioista, joihin kohdistuva arvostelu oikeasti loukkais: esimerkiksi perhe- ja parisuhdeasiat pidän kokonaan poissa postauksista, vaikka välillä ehkä haluttaiskin avautua jostain ihmissuhdeasiasta. Tälleenkin pystyy siis säätelemään sitä suojattomuudentunnetta.

      Tuota tunnistamista kyllä tapahtuu, mutta ei se oo mitenkään negatiivisesti vaikuttanut mun elämään. Ehkä vaan positiivisesti kun pitää käyttäytyä eikä kehtaa esimerkiksi itkeä turhasta tai räyhätä Tuukalle julkisella paikalla :D On se silleen joskus harvoin vähän ahdistavaa, jos sattuu olemaan sellaisella tuulella ettei jaksais puhua kellekään tai olla sosiaalinen ja sitten joku lukija tulee juttelemaan - mutta silloinkin se on ahdistavaa vain siksi, etten halua antaa huonoa vaikutelmaa itestäni kivoille lukijoille.

      Ja sitäkinhän ihmetellään että miten voin julkaista täällä jotain tietoja itestäni - tähän vastaan aina, että ihan samalla tavalla mun tiedot saa selville Findista tai Enirosta tai mistä nyt haluaakaan udella, eli ei sillä oo niin paljon väliä vaikka mun kotikatu tms. täällä vilahtaa. Pitää tietenkin olla varovainen, mutta nykyään kaikki Facebookit sun muut on muutenkin _niin_ täynnä tietoa ettei yhdellä blogilla ole niin hirveästi väliä.

      Toivottavasti tää vastas joten kuten sun kysymykseen :D Ja kysy lissää jos jäi epäselväksi!

      Poista
  10. Missä käyt tanssimassa? ja mitä tanssia??(:

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mie oon yhdessä oululaisessa street-muodostelmassa :) Reenaillaan kevään Sm-kisoja varten!

      Poista
    2. Ai sie oot taas alottanu tuon! Ja vielä Sm-kisoihin.

      Poista
  11. tee ihmeessä treeni motivaatio postaus!:)

    VastaaPoista
  12. Jee treenipostauksia :) Mun täytyy kyllä sanoo et tykkään enempi lenkkeillä et maisetmatki vaihtuu ... Niveljuttujen kansa ei kyl kantsi pelleillä ni ihanaa että oot löytäny vaihtoehdon!

    Komppaan kans että kengät oikeest tekee paljon ja juoksualusta! Mulla kipeytyy selkä tietyistä urheilulajeista ja johtuu ihan tekniikasta, heh. Muttaniin ihan mitä vaan motivaastipostauksia, kaikki kelpaa =)

    http://leveliina.blogspot.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo mieki kyllä tykkään silleen enemmän lenkkeilystä. Mutta jep, ei voi mitään! Haha notkoselällä jalkakyykkyjä, ei hyvä :D Mulla ainaki on kyllä välillä vaikea pitää tekniikka kuosissa ilman peiliä!

      Poista
  13. Jooo, tee motivaatipostaus! Mä rakastan niitä yli kaiken, välillä itekin väsäilen jonkinmoisia! Haluun eehdottomasti nähdä millaisen sä saat aikaan!:) Tosi kurjalta kuulostaa noi polvi- ja lonkkakivut:( Hyvä kuitenkin, että oot löytäny paremman ja lonkkapolvi-ystävällisemmän vaihtoehdon, ettei tarvii kokonaan jostain osuudesta luopua!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jee :) Onhan ne kurjia mutta ei ne niin pahoja oo ku vois olla! Ja tottunu jo, ei niitä silleen enää hirveästi ees mieti. Haleja Jennalle <3

      Poista
  14. Heii Sita!

    Tyhmänä kyselen vähän apua sulta :D Ostin kortin uudelle salille, jossa on vähän laajempi ohjettujen tuntien tarjonta kuin mitä mun vanhalla salilla oli - just esim. noita Les Mills -juttuja kun vanhalla salilla kävin lähinnä zumbailemassa tai lihaskuntotunneilla, joilla ei käytetty ku korkeintaan käsipainoja. Mua kuitenki pelottaa hulluna mennä ekaa kertaa johonki pumppiin, mistä tiiän millaiset painot alottelijalla kantsii olla? Ja haha ennen ku kelaat että kvg, nii yritin vähä googletella mut en oikein löytäny selkeitä vastauksia, ja sä vaikutat sellaselta keneltä uskallan kysyä vinkkiä :D Eli minkälaisia painoja pumppiin kantsii aluks ottaa (en oo mikää ihan heikko entuudestaankaan, mutta mistään painoilla tehdystä treenauksesta ei kuitenkaan oo kokemusta), ja pitääkö tunnin aikana ite tietää millon vaihtaa kevyempiin vai selittääkö se ohjaaja vai mitä häh? Hirvee kynnys mennä ekalle tunnille yksin vaikka tiiän että kaikillahan joskus se eka tunti ollut takana :D Ja toinen tyhmä kysymys: minkälaiset vaatteet Combatissa kaikilla on yleensä päällä? :D Onko outoa jos siellä on tiukat juoksu-/urheilutrikoot, niissä oon tottunu enimmäkseen jumppailemaan.

    Nolottaa kysellä sulta tällaisia, mutta jos viitsit auttaa nii oisin superkiitollinen! Kukaan kaverikaan ei oikein oo noissa käynyt ja henkilökohtaisesti saatu vastaus tuntuu jotenki paremmalta kuin googletettu :D En tiiä miten oon asettanu itelleni näin ison kynnyksen nimenomaan tosta pumpista, mulla on mielikuva et kaikki on siellä jotain supertreenaaja-lihaskimppuja jotka tietää kaiken jo :D

    Ja vielä jatkoa valmiiks pitkään kommenttiin: iso kiitos sulle tästä blogista <3 Oot ihana ku jaksat tehä niin laadukkaita ja mielenkiintoisia postauksia aina ja vaikutat superihanalta ja sympaattiselta ihmiseltä kaikin puolin :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei tämmösiä löydä Googlesta eli just hyvä ku kysyit! Mie autan mielellään. Eli ensinnäki yleensä aina ennen Les Mills -tuntia ohjaaja kysyy että onko ensikertalaisia. Jos on, niin ne yleensä neuvoo aika kivasti tunnin aikana ja muistuttaa, ettei ekalla kerralla tarvitse vielä osata mitään. Kunhan saa vähän tatsia lajiin :)

      Pumpissa otat omalle paikalle steppilaudan, tangon ja kaksi kiinnitysklipsua sekä maton. Lisäksi sitten ne painot. Sanoisin, että ekalla kerralla voisit ottaa vaikka kahdet 2,5kg-kiekot ja neljät 1kg-kiekot sekä 2kg käsipainot. Pumpissa treenataan eri biiseissä eri lihasryhmiä, ja painot vaihdetaan kappaleiden välissä. Yleensä ohjaaja vähän neuvoo että seuraavaksi voit lisätä vähän tai vähentää jne. :) Mie voisin neuvoa sulle ekalle tunnille vaikka sellaset painot että alkulämmittely 2x2,5kg, jalkakyykky 2x4,5kg (eli kaikki kiekot tankoon), rintalihas 2x2,5kg, selkä 3,5kg, ojentajat 2x2kg, hauikset 2x2kg, askelkyykyt 2x3,5kg ja hartiabiisin voit tehdä niillä 2kg käsipainoilla :) ja koska tää kuulosti ihan siansaksalta niin siis esim. 2x3,5kg tarkoittaa sitä, että laitat tangon kumpaankin päähän 2,5kg kiekon sekä 1kg kiekon -> 3,5kg. Kiekkojen jälkeen laitat sen klipsin siis että ne pysyy paikoillaan tangossa. Vatsalihasbiisissä ei yleensä tarvi mitään painoa, ja lopuksi tuleekin venyttely. Eli yhteensä 10 biisiä! Ja nuo mun neuvomat painot saattaa olla liian pienet sulle, tosi vaikea arvioida kun en tiiä mikä sun kunto on mutta mieluummin ekalla kerralla liian pienet painot ku liian isot! Eiks niin :) Voit sitte lisäillä ens kerralla.

      Combatissa öö siellä voi olla oikeastaan mitä tahansa päällä! On siellä niitä tiukkahousuisiakin, mutta isot shortsit voi olla mukavemmat kun siinä tehdään niitä potkuja niin shortsit antaa ehkä paremmin periksi :) Mutta trikootkin käy ihan hyvin, ei siellä oo pukukoodia.

      Ja Pumpissa on siis niitä lihaskimppujakin mutta suurin osa on ihan perus tyttöjä jotka tekee ihan tavallisilla painoilla :) Ja siellä on aina ensikertalaisia! Tai sellasia jotka ei oo käyny kauaa. Muutenki Pumpissa on tosi helppo pysyä heti ekalla kerralla mukana, kunhan ottaa mielellään peilipaikan että näkee mitä tekee ja oikeasti _kuuntelee_ mitä se ohjaaja sanoo liikeradoista.

      Niin ja yks juttu niin Youtubestahan ehkä löytyy näitä Les Mills tuntivideoita (vaikkei niitä kai sais laittaa nettiin) niin voit kattoa vähän esimakua jutuista jos haluat :)

      Kysy vielä jos jäi joku ihmetyttään! Ja ihana kiitos kehuistaki vielä <3

      Poista
    2. Jes, kiitos, kiva kun jaksoit auttaa! Tästä oli tosi paljon apua :)

      Poista
  15. Noh ainakin oot treenannu ahkerammin kuin mä :D Just löhöilly Espanjassa viikon niin jotenki se treenimotivaatio ei vaan palaa, ei sitten millään.. Joten siihenkin vois treenimotivaatio postaus auttaa :D

    Ja mua alko pelottamaan toi riipputissi-ilmiö, kun en oikein omista urheiluliivejä.. Voin vaan kuvitella kuinka nää kauhukuvat pelottelee mua vielä unissaniki!

    Ja tuolta kommenteista sattu osumaan silmiin, että oot street-muodostelmassa! Ah, mäkin haluaisin <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä se tulee takaisin reipas tyttö <3 Kävin kattoon sun Espanja-kuvia, oi ihanaa!

      :D Käy ostamassa urheilu- tai liiviliikkeestä! Yhdetki olis hyvät olla! Ja niiden yhtien lisäksi voit täydentää varastoja esim Ginan urheilurintsikoilla jotka ei välttis oo niin tukevia mutta riittää kevyempään liikuntaan ja on halvempia :)

      Poista
  16. Sita tee sellane mielipide postaus jossai välis?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joooo!! Just mietin tänään että haluttais kirjotella teille! Onko joku aihe mielessä? Saat ehottaa vaikka montaaki :)

      Poista
  17. moi sita, pitkästä aikaan! ooks koskaa tehny kuntosaliharjoitteluu? jos et, ni mä suosittelen lämpimästi. itte aloin tekee sitä ku täällä ei ollu oikei hyviä tunteja just niihi aikoihi ku treenasin ja pian huomasinkin jääväni siihen koukkuun ja tajusin et pelkästään jumpilla ei kyllä kovin pitkälle pääse.. toki niitä voi tehä pari viikossa puntin ohella. mut ihan oikeesti ei kannata pelätä painoja ja et saa isot miehekkäät lihakset koska naisten on ihan helvetin vaikea saada lihasta ilman jotai stereoideja. trust me! ite väännän rautaa nykyää 5x/vko ja käyn kans parilla nyrkkeilytunnilla viikossa ja pyöräilen, mut hullut jumppaamiset on nyt historiaa ku tajus et kui hulluja tuloksia saa salin puolella! combatis kyllä kävisin jos se vaa ois täällä.... ei muuta, oot ihana! täällä luetaan vielä sun blogia vaikka oonkin superlaiska kommentoimaan :)

    -mel

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oon mie joskus käynykki salilla, mutta nyt se on vähän jäänyt kun en oo saanu aikaiseksi hankittua uutta saliohjelmaa :) Ja haluan sen siksikin että Hukka on mulle kohtuu uusi sali niin en tunne niitä laitteita enkä halua itekseen mennä opettelemaan niiden käyttöä :D Nolottaa..


      Haleja <3

      Poista

SITE DESIGN BY RYLEE BLAKE DESIGNS